E5/E10 & Klassiekers
In veel Europese landen zijn pomphouders sinds oktober 2019 verplicht om E10 benzine te voeren. E10 is fossiele brandstof waar maximaal 10% bio-ethanol aan toegevoegd is. De benamingen Euro 95 en Euro 98 zijn hiermee vervangen door respectievelijk E10 en E5. Waar 95 en 98 het octaangetal aangaf, is E10 of E5 het percentage bio-ethanol in de brandstof. E10 staat voor 10% Ethanol en E5 voor 5% ethanol.
Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt van bijvoorbeeld tarwe, suiker en maïs. Goed voor het milieu, maar minder goed voor uw klassieke auto of motor. Ethanol is namelijk agressiever dan benzine voor kunststoffen en metalen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten.
Ethanol heeft als nadeel dat water wordt aangetrokken. Het gevolg van water in benzine is bacterievorming. Vroeger werd dit door het zwavel in benzine gedood, echter ook het zwavel is uit de hedendaagse benzine verdwenen.
Daarnaast veroorzaakt het toevoegen van ethanol een verhoging van de dampspanning waardoor sneller het zogenaamde “vaporlock” optreedt. Bij vaporlock krijgt u dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door vaporlock wil een warme motor niet starten.
TetraBOOST E-guard 15 neutraliseert Ethanol, zelfs wanneer benzine 15% ethanol (E15) bevat.
Moderne benzine bederft veel sneller dan vroeger, het begint nu al na 60 dagen. Bij wat langer stilstaan bent u dus genoodzaakt om een antiveroudering toe te voegen. Door het toevoegen van TetraBOOST E-guard 15 of TetraBOOST Fuel Life Extender kan de levensduur van de brandstof verlengd worden tot 2 jaar.
Door het toevoegen van TetraBOOST producten aan uw brandstof houdt u uw klassieke auto of motorfiets in een goede conditie, zowel bij het rijden als in tijden van stalling.